WP_000364-normal.jpg

... ja vielä ihan kotiovella, voisi pöntöstä kurkistava tintinpoikanen riemuita. Jotain hyvääkin siis tuomenkehrääjäkoista. Vielä pari päivää sitten talitinttivanhempi napsi viereisistä tuomista lähiruokaa ja kiikutti sitä pönttöön. Tänään pöntön tienoilla näkyy jo räpistelevän itsenäisesti joukko pörröisiä poikasia. 

Täällä oli kuulemma juhannuksen alusviikolla satanut lunta, maa oli oikein ollut valkoisena.  Kurkuntaimet näyttivät kuolleen, osa kurpitsoista ja paprikoista samoin ja loputkin olivat kärsineen näköisiä. Tutkin toiveikkaana oven pielen virmajuuressa olevaa toukkapussia: olisivatko toukatkin kuolleet? Isoin osa oli, mutta jokunen oli jäljelläkin. Linnunpoikien varhaislapsuus oli kova ja kolea, joten on kohtuullista, että totuttelu itsenäiseen elämään nyt toukkien ansiosta vähän helpottuu.

Asiakasrajapinta = internet

Maksuhäiriöt ovat lisääntymässä, kerrotaan. Syitä on ilmeisiä, kesälomatkin ehkä vaikuttavat, mutta on muitakin syitä. Tuttava kertoi jokin aika sitten saaneensa laskun perintätoimiston kautta.  Kyse ei varsinaisesti ollut rahan puutteesta, vaan väärinkäsityksestä suoraveloituksen siirryttyä historiaan. Hän ihmetteli laskun nopeaa perintään menoa ja isoja perintäkustannuksia. Niillä varmaan sementoidaan maksuhäiriömerkintä muutamalle muullekin tietokoneettomalle vanhalle ihmiselle, joka ei pysy muutosten vauhdissa. Erilaisten kehittäjien ajatusmaailmassa ns. asiakasrajapinta sijaitsee internetissä, muu on hankalaa marginaalia, joka saa selvitä, miten keksii.

Kybertihulaisia vastaan

Laitoin blogiini kommenttien tarkistuksen, kun kyllästyin poistelemaan roskapostia. Joku oli perustanut viagrakaupan yhteen vanhaan postaukseeni. Kun olin pari viikkoa pois koneen ääreltä, roskakommenttien määrä oli mahtava. Yritin rationalisoida niiden poistoa ja onnistuin vahingossa poistamaan joukon asiallisiakin kommentteja. Saa nähdä helpottuuko elämä nyt.