Nimittäin joulutervehdyksiä. Ulkomaan joulukortit lähtivät jo! Tosin unohdin kirjoittaa niihin muuta kuin osoitteen kuoreen. No, tunnistavathan ne harakanvarpaista, keneltä ne ovat;-S

Tätä on meillä geeneissä. Isä lähetti joskus 50-luvulla perheelle kortin Pietarsaaresta ja se tuli perille, vaikka hän oli unohtanut kirjoittaa vastaanottajan osoitteen. Mutta tajuttuaan, että kortti meni laatikkoon ilman osoitetta, hän pudotti sinne lapun, jossa oli osoite ja pyydettiin lisäämään sen korttiin. Ja Pietarsaaren postin ystävällinen virkamies oli tehnyt niin.
Jaa jaa, se oli vanhoja hyviä aikoja, jolloin postin nimi oli Posti, se hoiti budjettirahoituksella yhteiskunnalliseksi katsottua palveluvelvoitetta ja henkilöstöäkin oli sen verran, että se ehti ystävällisesti ja vieläpä ilmaiseksi tehdä kansalaisille tuollaisiakin palveluksia.

Eipä silti, ystävällistä kohtelua olen - pitkässä jonossa seisottuani - saanut nytkin niin oikeassa postissa kuin asiamiespostissakin. Mutta kun yhteiskunnallisen palvelunkin pitää kannattaa, niin yhdellä ja toisella on nyt postiin tai asiamiespostiin pidempi matka, siellä on pidempi jono ja moni ennen ilmainen palvelu maksaa nyt. Ja joidenkin palveluiden hinta tuntuu aika korkealta - halutaanko meitä yksityisiä asiakkaita siis saada pois kantamasta hiekkaa asiamiespostienkin lattioille. Alle kolmekymppiä maksaneen kirjan pakettina lähetys Ruotsiin olisi maksanut 37 euroa. Kirjeenä meni 12 eurolla, mutta jos kirje häviää, asiaa ei voida selvittää. Yksi ulkomaanpakettini oli jonkin aikaa häveyksissä ja asia selvitettiin kyllä nopeasti, osaamista siis löytyy. Paketti löytyi vastaanottajamaan postista, tuloilmoitus ei vain ollut mennyt saajalle.

Mutta esimerkin valossa tulee ajatelleeksi, mitä meneillään oleva valtion tuottavuusohjelma tuo. Tuleeko yksityinen työnvälitysyhtiö hoitamaan kasvaa työttömyyttä - kustannustehokkaasti ja ydinosaten? Maksullisia palvelunumeroita, asiakaspalvelu kauppoihin ja R-kioskeille, keskitytään yritysasiakkaisiin?