Pari kolme vuotta  sitten oli kumisaappaiden osto edessä.  Valitsin Nokian Kontiot, vaikka nuoriso huomautti, että jotkin ulkomaalaiset olisi saanut paljon halvemmalla. Ei kun kunnolliset suomalaiset, ettei tarvitse joka vuosi ostaa uusia! Samanlaiset kuin entiset! Paitsi numeroa isommat, sillä nivelrikkoko se on suurentanut jalkaterää vai ikä.

En tosin osaa sanoa, kuinka kauan edelliset kestivät. Niiden kanssa kävi nimittäin pieni tapaturma.
Olin käynyt loppusyksystä anoppia tapaamassa toisella puolella maata. Kun riisuin saappaita anopin eteisessä, huomasin, että hänellä oli siellä pari samanlaisia saappaita. Kokokin näytti olevan sama. Kun mainitsin asiasta anopille, hän kysyi olivatko saappaani ehjät. Hänellä oli nimittäin reikä toisessa.
Poislähtiessä  jäin pähkäilemään, kummat saappaat olisivat minun. Mitään reikää ei näkynyt kummassakaan parissa. Mutta toiset olivat sisältä likaiset ja toiset puhtaat. Se ratkaisi asian. Kaikin puolin niin erinomaisella ihmisellä kuin anopilla ei voinut olla sisältä likaisia saappaita. Niiden täytyi olla minun.
Kotona huomasin, että toisessa saappaassa oli reikä.

Nyt näihin pari vuotta sitten ostamiini kestäviin suomalaisiinkin on ilmestynyt murtuma! Joo, tiedän kyllä, että ei niitä enää Suomessa valmisteta.  Ja onkohan materiaalikaan samaa vai säästetäänkö palkkakustannusten lisäksi siinäkin?
Mutta olen kuitenkin tyytyväinen brändiuskollisuuteeni. Vanhoissa saappaissa oli nimittäin reikä vasemmassa jalassa ja uusissa oikeassa. Minulla on siis ehjä pari saappaita. Toinen saapas on kyllä kokoa 37 ja toinen 38, mutta ilman tarkempaa tutkimusta ulkopuolinen ei huomaa mitään, vaan olen sienimetsässä edelleen täysin edustuskelpoinen.