Olin viikon karkoitettuna Blogistanista ja ylipäänsä nettimaailmasta.
Näin kävi, kun yritin siirtyä liikkuvaan laajakaistaan. Sonera panee maalta langat ensi talvena poikki ja kun jaan vuoteni kahden paikkakunnan kesken, mokkula kuulosti mainiolta ratkaisulta. (Tästä tulee muuten pitkä juttu, kun lupasin Ihan kipsissä maijamurulle kertoa mokkulakokemuksia - ehkä yksityiskohdista on jollekulle hyötyä. Jos mokkula pelaa, kannattaa siirtyä viimeiseen väliotsikkoon!)

Tökkäsin - ja töppäsin?

Sonera-pisteessä kerrottiin, että mokkula vain tökätään USB-porttiin, se asentaa itse itsensä. Voi miten ihanaa!
Luin silti ennen tökkäämistä ohjevihkosen, mutta senkin viesti oli sama. Paketissa oli kaksi johtoa tökkäämistarkoitukseen. Niiden eroja ei kuitenkaan selitetty. Pähkäilin aikani ja päätin, että kannettavaan olisi varmaan tuo lyhyempi, yksipäinen.  Sitten rohkeasti mokkula sisään! Se ilmoittikin lähteneensä asialle ja kohta tuli ilmoitus käyttövalmiudesta. Pieni kuvake ilmestyi ruudulle, sitä kautta sai näköjään ottaa mokkulan turvallisesti ulos. Vihreä valokin alkoi vilkkua.
Mutta jostain syystä yhteys ei käynnistynyt.
Yritin asennusta toisessa USB-portissa. Sama juttu. Otin vempaimen pois, kun kuvake antoi luvan ja menin ADSL:n kautta etsimään apua.

Apua!
Sonera mainosti palvelua, jonka minuuttihinta oli 1,99 e + pvm. Tulisipa hintaa. Tekniseen asiakaspalveluun pääsi normaalilla matkapuhelintaksalla. Soitin sinne. Mokkulaongelmat kuuluivat matkapuhelinpuolelle, mutta minut yhdistettiin sinne.
Siellä selvitettiin monia asioita, jotka olivat kaikki kunnossa, mutta sitten selvisi, että ohjelma ei ilmeisesti ollutkaan asentunut. Etsimme koneelta ohjelmaa tai havaintoa laitteesta, mutta emme löytäneet, neuvojalle Vista oli tosin vieras. Ehkä mokkula oli viallinen, ehkä siitä puuttui asennusohjelma, joten kannattaisi mennä takaisin sen myyneeseen myymälään. OK.

Mutta sitten päätin yrittää vielä kerran ja tarkistin taas kaikki. SIM-kortti oli väärinpäin. Käänsin sen ja yritin uudestaan. Ei mitään muutosta. Luin uudestaan oppaan ja nyt vasta huomasin lauseen: jos ohjelma ei asennu, näpsäytä kaksi kertaa AutoRun:ia. Nyt löysin ohjelman Vistalta kohdasta Tietokone ja F-asema. Sieltä löytyi myös AutoRun, jota napsautin kaksi kertaa. Asennus kännistyikin ja vastasin kaikkiin - englanninkielisiin - kysymyksiin. Ja tuli taas ilmoitus siitä, että asennus oli valmis! Mobile Partner-kuvakekin ilmestyi ruudulle!
Mutta edelleenkään ei mitään yhteyttä. Kun napsautin kuvaketta ja sitten connectia, tuli ilmoitus Device disconnected or not available. Vaikka siellä se oli, USB-portissa.
Kävin lukemassa nettikeskusteluja aiheesta, mutta en ymmärtänyt niistä juuri mitään.

Nuorilta miehiltä onnistuu

Vein koko koneen mokkuloineen Sonera-pisteeseen. Hämmästyttävän kärsivällinen nuorimies yritti tiskin edessä kasvavasta jonosta huolimatta reilun puolen tunnin ajan vaikka mitä, mutta yhteyttä ei syntynyt. Hän kehotti kääntymään tietokoneapua tarjoavan firman puoleen. Kysyin, voisinko perua liittymän, mutta en kuulemma voinut, koska vika ei ollut Sonerassa eikä mokkulassa.
Kuluttajavalistaja kehotti lukemaan sopimuksen. Se on normaali matkapuhelinliittymän sopimus, joka on purettavissa vain ns. sosiaalisin perustein.

Nuristen tilasin sen firman miehen paikalle, kotikäynti 49 euroa, asennus 30 euroa - varmistin, että asennusmaksua ei mene, ellei asennus toimi. Nuorimies tuli sovittuun aikaan ja sai aika nopeasti yhteyden syntymään. Mitä teit? kysyin. Hän ei tiennyt itsekään, oli vain tarkistanut joitakin ohjelmia. Mutta nyt yhteys toimii - sillä yksipäisellä johdolla; ei avaudu tosin suoraan, mutta pieni vaiva avata yhteys erikseen.

Shamanismia vai asiakasepäystävällisyyttä?

Onkohan minulla shamaanin taipumuksia - ne kuulemma estävät elektronisten laitteiden oikean toiminnan? Vai haistavatko laitteet pelkoni? Vai onko minulla keskimääräistä enemmän epäonnea? Vai onko näitten uudistusten myyjillä niin kamala kiire syytää markkinoille tavaraa, ettei siitä ehditä tehdä asiakasystävällistä? Aiemminkin on ollut näitä liittymäongelmia, kerran jouduin vaihtamaan operaattoriakin siksi.

Tuttava, jolle kerroin tarinan, sanoi että ilmeisesti hänelläkin on shamaanin taipumuksia ja alkoi kertoa vastaavanlaista tarinaa omasta nettiliittymästään.
Shamaanin taipumus onkin kai sitten aika yleinen ominaisuus. Muillahan nettiyhteydet toimivat ongelmitta!