Näin luki pendolinon ravintolavaunussa, jonne hakeuduin kahville, kun Joensuun juna oli eilen jämähtänyt metsään jonnekin Mäntsälän tienoille. Rehellisyyden vuoksi on  kerrottava, että kysymys oli kuulemma tietokoneviasta liikenteenohjausjärjestelmässä.

Se oli ensimmäinen matkani pendolinolla. Olen vältellyt niitä kalliimman hinnan ja epäluotettavan maineen vuoksi. Tunnen myös jotain alitajuista vastenmielisyyttä tätä nopeuden maksimoinnin filosofiaa kohtaan. Mutta nyt pendolinon aikataulu sopi parhaiten. Tytär, joka luki minulle aikatauluja puhelimessa, nauroi ennakkoluuloilleni. Ettäkö luotan enemmän venäläisiinkin kuin italialaisiin vetureihin! Suoraan sanottuna kyllä. Italialaisten design on hienoa, mutta veturien tekniikka ja pohjoisen ilmaston tuntemus...

Juna tuli reilut kaksi tuntia myöhässä Helsinkiin. Netistä luin, että aamulla tietokonevirheen vuoksi yöjuna oli vienyt Turkuun nukkuvia ihmisiä, jotka oikeastaan halusivat tulla Helsinkiin. VR:llä oli huono päivä.
En kovasti hermostunut, minulla oli kittyfanen suosittelema Somerset Maughamin Näyttelijätär repussa ja sen seurassa matka meni mukavasti. Ja halvallakin ehkä pääsi, sillä VR on luvannut korvata kaikki yli kahden tunnin myöhästymiset palauttamalla puolet lipun hinnasta. Tuleekohan VR:lle kovasti paljon halvemmaksi tietokoneistaa ja säästää henkilöstökuluissa?

Kyllä minusta silti juna on kaikkein mukavin kulkuneuvo. Saa liikkua, näkee missä mennään. Ja autossa, laivassa tai lentokoneessa olen joskus voinut pahoin, junassa en koskaan.
 
Naiset ja miehet ratissa

Juttu tuli mieleen tuosta nopeuden maksimoinnista ja viimeaikaisista onnettomuusuutisista
Tämä tapahtui joskus nelisenkymmentä vuotta sitten liikenneturvallisuusjärjestö Taljan jokavuotisen liikennekilpailun tiedotustilaisuudessa.  Me toimittajat ja toimittajanalut lehteilimme jaettua materiaalia ja tiedotuspäällikkö Leväaho kertoi siitä, miten kilpailun tarkoituksena oli edistää liikenneturvallisuutta.
- Miksi niillä sitten on naisten ja miesten sarjat erikseen? suhahti vieressäni istuva miespuolinen kollega. Hyvä kysymys, myönsin minä, molemmilta sukupuoliltahan edellytetään samanlaista käyttäytymistä liikenteessä.
- Kysy sinä, yllytti nuori mies. Mietin hetken ja ymmärsin, miksi tuollaisen kysymyksen esittäminen oli miespuoliselle ihmiselle hankalampaa kuin naiselle, nostin käteni ja esitin kysymyksen. Kysymys hämmensi hetkeksi tilaisuuden järjestäjät, mutta vastausta en enää muista.
Kun poistuin tilaisuudesta, perässäni pyöri pari ärhäkästi kysymyksiä esittävää miestä. Väitinkö muka, että naiset ovat yhtä hyviä kuskeja kuin miehet? Otin kysymyksen retorisena, mutta näin neljäkymmentä vuotta mietittyäni vastaan: kyllä ja nimenomaan liikenneturvallisuusmielessä.

Tietokoneongelmia on VR:n lisäksi minullakin. Firefoxia ei tahdo saada käynnistymään ja Explorer ei hyväksy kumpaakaan teksinkäsittelyohjelmistani, joten blogin päivitys on hankalaa. Pieni tauko taitaisi olla paikallaan.