Naapurilta puuttui venäläisen suolakurkun resepti. Kerran minäkin netteineni voin auttaa ihmisiä, joiden kyydissä olen pitkin kesää päässyt kirkolle asioimaan.
Olen kaikenlaisten hapatettujen tuotteiden suuri ystävä ja teen jotain joka vuosi, mutta omat reseptit ovat  mummoankkamaisia: otetaan aika lailla sitä, vain vähän tätä ja seisotetaan jonkin aikaa.

Hämmästyin miten monenlaisia reseptejä netistä löytyi!
Yhdessä kehotetaan kaatamaan kurkkujen päälle kiehuvaa vettä karheuden poistamiseksi. Minä olen sen koulukunnan edustaja, joka vain harjaa kurkut kylmässä vedessä.
Mausteista löytyi myös monenlaista ehdotusta: laakerinlehteä, kanelia, maustepippuria, valkopippuria. Itse olen käyttänyt vain valkosipulia, sinapinsiemeniä ja piparjuurilastuja sekä pikkelssiin myös pepperoneja.
Ja tietenkin tillinvarsia kukintoineen sekä mustaherukan lehtiä, jotka kuuluvat kaikkiin ohjeisiin.

Yhdessä reseptissä kehotettiin viemään kurkkusatsi heti kylmiöön, muissa seisottamaan huoneenlämmässä eri pituisia aikoja, yleisimmin 5-10 päivää. Periaatteessa PH:n pitäisi olla alle 4,6 - sillä se riittää tuhoamaan haitalliset bakteerit ja saa hapatteen säilymään kuukausia.
Minä seisotan  hapatetta "jonkin aikaa" lämpimässä yläkaapissa kaappipakastimen yläpuolella ja maistelen, missä vaiheessa liemi tuntuu sopivan happamelta. Yhden ohjeen mukaan astiaa ei kyllä saisi huonelämpövaiheessa availla. Siihen on käymisen viivästämisen lisäksi kyllä hajuhaittasyitäkin.

Hapatusruukku, jota käytän on mainio asia, sillä sen vesilukko pitää hapatuksen kieltämättä vähän inhat hajut sisällä ruukussa. Hapatusruukku mahtuu myös jääkaappiin. Muutenhan myös muoviämpärikin on ok, samoin lasipurkki, jos sen pitää pimeässä.
 
Pelkkien kurkkujen hapattamisen sijasta olen kyllä viime vuosina hapattanut pikkelssiä. Olen latonut ruukkuuni pieniä kurkkuja, valkokaalia vähän krouviksi leikeltynä, porkkanan kappaleita, kukkakaalin  nuppuja ja jos löydän ohutmaltoisia vihreitä paprikoita, niin niitä.  Paksumaltoiset pehmenevät ilkeästi. Valkosipulia, tuoreita vihreitä pepperoneja tai chiliä ja päälle jäähdytetty suolaliemi. Käymisen nopeuttamiseksi olen laskenut kahvisuodattimen läpi purkillisen bulgarianjogurttia ja lisännyt heran liemeen. (Suodattimeen jääneeseen massaan suolaa, valkosipulimurskaa, tilliä, kurkkuraastetta ja rouhittuja saksanpähkinöitä = herkullinen salaatti/levite.)
Kun ruukku on tyhjä, teen samaan liemeen lisää pikkelssiä pitkin talvea, nostan ruukun muutamaksi päiväksi yläkaappiin käymään ja siitä jääkaappiin.

Syyrialaiselta ystävättäreltä sain aikoinani helpon hapankaalireseptin: kaali leikellään krouvihkoksi, päälle kaadetaan jäähdytetty, timjamilla maustettu  mieto suolaliemi ja hapatetaan. Ei kaalin tarkkaa pieneksi viiltelyä eikä nuijimista kaalin oman mehun irroittamiseksi. Sitäkin olen joskus kokeillut.
Nykyisin kylläkin ostan hapankaalin; torilta tai hallista löytyy parasta, mutta marketistakin saa hyvää.

Naapurille kirjoitin tämän linkin kolmannen reseptin.