Minä pidän teistä - no, ainakin joistakuista. Minua harmittaa, kun teidät kaikki niputetaan yhteen ja haukutaan lyttyyn tietyillä ikivanhoilla fraaseilla: lupaavat, mutta eivät vaalien jälkeen muista lupauksiaan; ajavat vain omaa etuaan, haluavat vain päästä julkisuuteen. Pääministerikin kielsi ehdokkaita lupaamasta liikaa.

Hyvä ehdokas, minä päinvastoin haluan, että sinulla on yli vaalikaudenkin tähtääviä tavoitteita! Ymmärrän nimittäin tavoitteen ja lupaamisen eron. Ja tiedän, että politiikan teko ei ole sooloilua, vaan yhteistyötä ja kompromisseja.  
En muuten pitäisikään siitä, että yrittäisit esiintyä sooloilemalla. On hyvä, jos sinulla on hienoja uusia ajatuksia, ja vielä parempi, jos saat niitä lävitse ryhmässä. Mutta vieroksun, jos ryhtyisit toimimaan ryhmäpäätöksiä vastaan - ellei sitten koko ryhmä poikkea ennen vaaleja esitetyistä tavoitteista.
Ja siitä en ollenkaan pitäisi, jos loikkaisit ja veisit minunkin ääneni ryhmään, jolle en ole ääntäni antanut. Se olisi varkaus! Minä nimittäin en äänestä sinua "henkilönä", en sinisten silmiesi vuoksi, vaan annan ääneni tietyn ryhmän työssä käytettäväksi. Ihminen voi tietysti muuttaa mielensä, mutta eettisesti käyttäytyvä ihminen vetäytyy silloin ryhmästä ja antaa varaedustajan nousta tilalle.

Ajaa vain omaa etuaan? No minä kyllä valitsen sinut nimenomaan ajamaan omia etujani, tosin asia vähän laajemmin ymmärrettynä. On minun etuni, että mahdollisimman moni voi hyvin, on kunnolliset turvaverkot ja tulevien lastenlastenikin edut otetaan huomioon. Luultavasti nämä edut ovat sinullekin omia.

Julkisuushakuinen? Toivottavasti pääset julkisuuteen niiden asioiden kanssa, joita hoitamaan sinua äänestän. Mutta pääasiassa nimenomaan niiden.

Sovitaan näistä periaatteista ja saat minun ääneni.
Itse asiassa olisi kyllä ihme, jos menisit läpi. Sinähän et ole tunnetuimpia etkä näytä juurikaan käyttävän rahaa kampanjaasi. Mutta minusta sinun tavoitteesi ovat hyviä ja haluan kannustaa sinua jatkamaan epäkiitollisella politiikan saralla. Älä masennu ikuisesta poliitikkojen haukkumisesta äläkä siitä, etteivät tavoitteesi heti toteudu!
Vähän kuitenkin toivon, että saisit sen verran ääniä, että sinulle annetaan lautakuntapaikka. Luulen, että politiikassakin on hyvä nousta tyvestä puuhun. Ihan kiva joka tapauksessa, että viitsit hoitaa minunkin asioitani ja minä voin jäädä vain huutelemaan sivusta.